پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
30 تير 1399 - 16:32
گزارش

وضع نابسامان ترامپ در نظرسنجی‌ها؛ رئیس جمهور آمریکا شکست را می پذیرد؟

نظرسنجی پیشین شبکه ان بی‌سی حاکی از آن است ۷۲ درصد از مردم آمریکا بر این باورند که در زمان شیوع ویروس کرونا، آمریکا در مسیر اشتباه قرار گرفته و سیاست‌های ترامپ در مهار بیماری کووید ۱۹ چاره ساز نیست
کد خبر : 6849

پایگاه رهنما:

نظرسنجی‌ها در آمریکا از پیشتاز بودن رقیب انتخاباتی «دونالد ترامپ» برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 حکایت دارد.

در همین ارتباط، تازه ترین نتایج نظرسنجی دو رسانه معتبر آمریکایی از پیشتازی نامزد دموکرات انتخابات 2020 ریاست جمهوری ایالات متحده حکایت دارد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «سی ان ان»، نظرسنجی تازه شبکه «ای بی سی» و روزنامه «واشنگتن پست» از برتری «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات 2020 بر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا حکایت دارد. در این نظرسنجی تازه بایدن توانست 55 درصد آرا را به خود اختصاص دهد در حالی که ترامپ توانست 40 درصد آرا شرکت کنندگان را به نام خود ثبت کند.

به گزارش سی ان ان، جو بایدن از بخت و اقبال مساعدتری در حومه‌های ایالتی  آمریکا برخوردار است به طوریکه  در نظرسنجی شبکه ای بی سی و  روزنامه واشگتن پست بایدن توانست در حومه ها 52 درصد آرا به به خود اختصاص دهد در حالی که این رقم برای ترامپ 43 در صد بود.

جمع آوری آرای اهالی حومه  یک برتری قابل توجه برای بایدن محسوب میشود زیرا در انتخابات چهار سال گذشته ترامپ توانسته بود در نظرسنجی شبکه ای بی سی و روزنامه واشنگتن پست با برتری 45 درصدی رقیب آن زمان خود «هیلاری کلینتون» را که 35 درصد آرا را کسب کرده بود، شکست دهد.

هفته گذشته نیز نظرسنجی‌ در 6 ایالت کلیدی در آمریکا از پیش افتادن جو بایدن نا از دونالد ترامپ  حکایت داشت. نظرسنجی مشترک شبکه خبری «ان‌بی‌سی» و موسسه نظرسنجی «Change Research» نشان داد که شرکت کنندگان در این نظرسنجی در 6 ایالت مهم آمریکا امتیاز پایین‌تری را به ترامپ در زمینه نحوه مدیریت طیفی از موضوعاتی کنونی این کشور دادند.

جو بایدن، معاون ریاست جمهوری سابق آمریکا در این نظرسنجی برتری کمی بر ترامپ در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین داشت در حالی‌که  در ایالت کارولینای شمالی این دو خیلی نزدیک به هم بودند

کرونا بلای جان ترامپ برای پیروزی شده است

طبق نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، با افزایش شیوع ویروس کرونا و بالارفتن مرگ و میر در آمریکا و ضعف مدیریتی دولت ترامپ در عدم مهار ویروس، درصد احتمال پیروزی وی در مقابل جو بایدن در انتخابات نوامبر (آبان) کاهش یافته است

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حالی باید دوباره محبوبیت خود در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا را محک بزند که دولت وی شدیدا در برابر مهار ویروس کرونا در کشور ناتوان بوده و عملکرد چند ماه وی در برابر این ویروس قابل دفاع نیست

طبق نظرسنجی شبکه‌ای بی‌سی نیوز، نرخ تایید ترامپ از نگاه مردم آمریکا برای پیروزی مجدد در انتخابات ماه نوامبر کاهش یافته و در مقابل دیدگاه مردم به جو بایدن تغییر کرده و هم اکنون درصد تایید وی بیشتر از ترامپ است

نتایج نظرسنجی نشان دهنده ناراحتی مردم آمریکا از نوع عملکرد دولت ترامپ در دوران گسترش شیوع ویروس کرونا در ایالت متحده است

با عملکرد بسیار ضعیف دولت ترامپ در عدم توانایی در مهار بیماری کووید ۱۹، طبق نظرسنجی صورت گرفته درصد تایید بایدن ۵۵ درصد و درصد تایید ترامپ از نگاه مردم آمریکا ۴۰ درصد بوده است

نظرسنجی پیشین شبکه ان بی‌سی نیز حاکی از آن است ۷۲ درصد از مردم آمریکا بر این باورند که در زمان شیوع ویروس کرونا، آمریکا در مسیر اشتباه قرار گرفته و سیاست‌های ترامپ در مهار بیماری کووید ۱۹ چاره ساز نیست

کاهش محبوبیت ترامپ در حالی روند صعودی پیدا میکند که گسترش ویروس کرونا در آمریکا به شدت افزایش یافته و تنها چند ماه دیگر به انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا نمانده است.

اعتراضات ضدنژادپرستی پاشنه آشیل ترامپ

در حالی که کرونا برخی دستاوردهای اقتصادی ترامپ در حوزه کاهش نرخ بیکاری و رشد اقتصادی را طی کمتر از یک ماه بر باد داد و اقتصاد آمریکا را وارد رکود کرد، اما موضوع دیگری که کار ترامپ را دشوارتر کرد، آغاز موج اعتراضات ضدنژادپرستی در این کشور بود.

کشته شدن یک سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس آمریکا به طرز فجیعی، به گونه‌ای که این پلیس به مدت حدود 8 دقیقه زانوی خود را بر گلوی آن فرد سیاه‌پوست می­فشرد و آن فرد هم دائم فریاد می‌زد نمی‌توانم نفس بکشم، تبدیل به خبر اول شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دنیا شد و به دنبال آن اعتراضات گسترده‌ای در سراسر آمریکا نسبت به تبعیض نژادی در این کشور رخ داد. آنچه که مسلم است، این رفتار پلیس آمریکا پدیده‌ای جدید در آمریکا نیست و در طول سال‌های گذشته بارها پلیس آمریکا اقدام به قتل افراد سیاه پوست بیگناه یا غیرمسلح کرده است و شورش‌هایی علیه نژادپرستی درطول60 سال گذشته بارها در این کشور رخ داده است، ولی آنچه که این اعتراضات را با اعتراضات سال‌های گذشته متفاوت کرده، گستردگی و تداوم آن می‌باشد. خیلی از کارشناسان این اعتراضات را نشانه‌ای از گسست قومیتی و طبقاتی در جامعه آمریکا می‌دانند و گروهی دیگر آن را یکی از علامت‌های تشدید افول آمریکا می‌دانند.

در حال حاضر نیز پس از گذشت نزدیک به دو ماه از اعتراضات خیابانی مردم آمریکا علیه سیاست‌های نژادپرستانه دولت و رفتار پلیس، شهر پورتلند ایالت اورگان همچنان شاهد درگیری شدید میان مردم و نیروهای پلیس است.

اعتراضات مردمی آمریکا در حالی ادامه دارد که معترضان همچنان از نابرابری نژادی و رفتار خشونت آمیز پلیس ایالت متحده خشمگین هستند. اگرچه بسیاری از آنها همچنان اصرار به اعتراض صلح آمیز دارند اما تا کنون در برخی از شهرها این اعتراضات به خشونت کشیده شده است.

در حالی که روزها از ماجرای قتل فلوید در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا می‌گذرد و از طرفی دیگر فرصت کمی تا برگزاری پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است؛ ادامه این اعتراض‌ها گواه بر این است که معترضان تصمیم دارند تا آنرا بطور جدی تا زمان برگزاری این انتخابات ادامه دهند.

از دید کارشناسان و ناظران داخلی آمریکا، ادامه اعتراض‌های سراسری در کنار همه گیری ویروس کرونا در این کشور، دو بحران بزرگ دولت دونالد ترامپ به شمار می‌روند که با وجود زمان اندک باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در تمدید حضور وی در کاخ سفید تأثیری منفی خواهد داشت.

نگرانی از نپذیرفتن شکست توسط ترامپ

از سوی دیگر بسیاری از جمله رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نگران هستند که اگر دونالد ترامپ با اختلاف اندکی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست بخورد، به نتایج رای‌گیری احترام نگذارد.

همچنین کارشناسان نیز معتقدند که ترامپ شکست را در هیچ شکل، راه یا زمانی نمی‌پذیرد، و در مواجه با شکست در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مدعی نقض قانون خواهد شد.

ترامپ به تازگی نیز تعهد درباره به رسمیت شناختن هرگونه نتیجه احتمالی در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ را رد کرد و  در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت: من شکست خورده خوب نیستم، من شکست را دوست ندارم، دوست ندارم شکست بخورم.

ترامپ درادامه اظهار داشت: رای‌گیری الکترونیکی در انتخابات که دموکرات‌ها به عنوان راهکار تضمین کننده برگزاری رای‌گیری به رغم ادامه شیوع کرونا مطرح کرده‌اند احتمالا منجر به "تقلب در انتخابات" خواهد شد.

براین اساس در حالی که موقعیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بیش از پیش تضعیف شده، اما عدم پذیرش شکست در انتخابات آتی چالش مهم دیگری از آمریکاست و ممکن است این کشور را وارد دوری از بی ثباتی و هرج و مرج جدید سازد.

در واقع در دوره ترامپ، راست افراطی آمریکا توانسته بیش از گذشته در این کشور عرض اندام کند و حال تحرکات حامیان افراطی و بنیادگرای ترامپ همین نگرانی را نسبت به سرنوشت آمریکا پس از شکست احتمالی ترامپ دوچندان کرده است.

منبع: الوقت

ارسال نظرات